Obecné zastupiteľstvo v Šoltýske na základe 11 ods. 4 písm. a) Zák. SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a doplnkov
vydáva
Z Á S A D Y
nakladania s finančnými prostriedkami
obce Šoltýska
Čl. 1
Úvodné ustanovenia
- Tieto zásady upravujú v súlade s platnou právnou úpravou postavenie, funkciu a zostavovanie rozpočtu obce Šoltýska /ďalej len „obec“/ a tiež používanie rozpočtových prostriedkov v súlade s ustanovením § 7 a 8 zák. SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení a v znení neskorších zmien a doplnkov a zák. NR SR č. 583/2004 Z. z. a zák. č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov.
- Tieto zásady ďalej podrobne upravujú zásady hospodárenia a nakladanie s finančnými prostriedkami obce a tiež zásady nakladania s finančnými prostriedkami pri pohostení, občerstvení a daroch.
- Tieto zásady upravujú tiež prostriedky kontroly rozpočtu obce.
PRVÁ ČASŤ
ROZPOČET OBCE
Čl. 2
Úvodné ustanovenia
- Základom finančného hospodárenia obce je rozpočet obce (§ 9 ods. 1 zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení zmien a doplnkov ).
- Rozpočet obce sa zostavuje v súlade s platnou právnou úpravou na obdobie najmenej troch rozpočtových rokov.
- Rozpočet musí vyjadrovať ekonomickú samostatnosť obce (§ 4 ods. 3 zák. č. 583/2004 Z. z.).
Prvá hlava
Čl. 3
Rozpočtový proces
1. Na vypracúvaní rozpočtu obce sa podieľajú jednotlivé orgány samosprávy obce a tiež
orgány obecného zastupiteľstva v rozsahu uvedenom v týchto zásadách.
2. Pôsobnosť jednotlivých subjektov pri vypracúvaní rozpočtu obce je nasledovná:
A: Komisie obecného zastupiteľstva
– sústreďujú požiadavky na čerpanie rozpočtu od obyvateľov obce, od právnických a fyzických osôb, ako aj od zamestnancov pracujúcich na obecnom úrade,
– posudzujú tieto požiadavky najmä z hľadiska:
a) prínosu pre obec,
b) ochrany a tvorby životného prostredia,
c) finančných možností obce v rozpočtovom roku,
– odporúčajú na zahrnutie do rozpočtu obce vybrané priority, ktoré vyplývajú z posúdenia požiadaviek,
– navrhujú koncepčné riešenia závažných problémov obce,
– vypracúvajú v rámci svojej pôsobnosti návrh rozpočtu obce.
B: Starosta obce
– riadi a usmerňuje práce na vypracovávaní rozpočtu obce,
– zapracúva podnety od obyvateľov obce a ďalších fyzických a právnických osôb,
– vypracúva konečnú verziu návrhu rozpočtu z návrhu komisie obecného zastupiteľstva,
– je povinný konečnú verziu návrhu rozpočtu prerokovať s komisiou obecného zastupiteľstva,
– zabezpečuje v súčinnosti s obecným úradom všetky úkony potrebné k eventuálnemu poskytovaniu účelových, resp. neúčelových dotácii zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky (podávanie žiadostí, zdôvodňovanie naliehavosti potrieb, rokovania, atď.).
C: Obecné zastupiteľstvo
– určuje zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce a majetkom štátu zvereným obci, kontroluje hospodárenie s ním (§ 11 ods. 4 zák. SNR č. 369/1990 Zb.),
– schvaľuje rozpočet obce a jeho zmeny, kontroluje jeho čerpanie a schvaľuje záverečný účet (§ 11 ods. 4 zák. SNR č. 369/1990 Zb.),
– schvaľuje najdôležitejšie úkony týkajúce sa hospodárenia a nakladania s majetkom obce,
– schvaľuje a rozhoduje o združovaní prostriedkov obce.
3. Obecný úrad zabezpečuje organizačné a materiálno-technické úkony súvisiace s vypracúvaním návrhu rozpočtu obce na príslušný rok.
Za týmto účelom najmä:
a) zabezpečuje odborné podklady a ďalšie písomnosti potrebné na správne a úplné spracovanie rozpočtu obce,
b) sústreďuje požiadavky na zahrnutie do rozpočtu od fyzických a právnických osôb, predkladá ich jednotlivým komisiám,
c) vyhodnocuje výsledky hospodárenia za uplynulé obdobie,
d) na požiadanie spracúva jednotlivé podkladové materiály, rozbory a pod.
4. Pri spracúvaní rozpočtu všetky zhora uvedené subjekty musia zohľadňovať potreby
finančných prostriedkov na dokončenie (resp. dokončovanie) rozpočtových stavieb a úloh z predchádzajúceho obdobia.
5. Obecný úrad zabezpečuje spracúvanie podkladov a výkazníctvo vo vzťahu
k príslušným orgánom v súlade s osobitnou právnou úpravou (§ 12 ods. 4 zák. č.
583/2004 Z.z.)
Čl. 4
Rozpočet obce
1. Rozpočet obce musí obsahovať:
a) príjmy a výdavky spojené s činnosťou samosprávy obce,
b) finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu SR,
c) finančné vzťahy k rozpočtu samosprávneho kraja,
d) finančné vzťahy k právnickým osobám a fyzickým osobám, podnikateľom
pôsobiacim na území obce,
e) finančné vzťahy k obyvateľom žijúcim na území obce.
2. Príjmy a výdavky rozpočtu obce sú vymedzené v platnej právnej úprave (§ 5 a 7
zák. NR SR č. 583/2004 Z. z. ).
Čl. 5
Použitie rozpočtových prostriedkov
1. Rozpočtové prostriedky sa majú použiť do konca kalendárneho roka, pokiaľ
z osobitnej právnej úpravy nevyplýva niečo iné. Účelové dotácie zo štátneho rozpočtu môžu byť použité len na určené účely a za vopred stanovených podmienok. Podliehajú ročnému zúčtovaniu a kontrole príslušných orgánov štátnej správy.
2. Prebytky hospodárenia rozpočtu obce možno previesť do mimorozpočtového peňažného fondu obce alebo do rozpočtu obce na ďalší kalendárny rok. (§ 9 ods. 3 zák. SNR č. 369/1990 Zb.).
3. Prípadný schodok svojho hospodárenia obec vyrovnáva počas rozpočtového roka
zmenami vo svojom rozpočte. (§ 14 zák. č. 583/2004 Z. z.).
4. Za efektívne a hospodárne využívanie rozpočtových prostriedkov zodpovedá starosta.
Starosta je povinný jedenkrát polročne podať správu o čerpaní rozpočtu obecnému
zastupiteľstvu.
5. Ak v priebehu kalendárneho roka vznikne potreba úhrady, ktorá nebola (nie je)
uvedená v rozpočte obce, možno ju realizovať len jedným z nasledovných spôsobov:
a) hospodárnejším plnením úloh v rámci určeného rozpočtu,
b) z iných zdrojov (úver, združenia prostriedkov a pod.),
c) rozpočtovým opatrením,
d) odsunutím platby iného – menej naliehavého výdavku, pokiaľ to nie je v rozpore s riadnou činnosťou obce, pritom je obec povinná prednostne zabezpečiť krytie všetkých záväzkov, ktoré pre ňu vyplývajú zo zákonov,
e) využitím vlastných a návratných zdrojov financovania.
V ojedinelých a naliehavých prípadoch, môže starosta obce bez súhlasu obecného zastupiteľstva použiť finančné prostriedky v jednotlivom prípade do výšky 2 000 €.
O použití finančných prostriedkov musí starosta bezodkladne oboznámiť obecné zastupiteľstvo.
Spôsoby uvedené pod písm. a), e) a f) môže realizovať starosta obce vo výlučnej
právomoci.
Spôsoby uvedené pod písm. c) a d) schvaľuje obecné zastupiteľstvo na návrh starostu (§11 ods. 4 písm. b/zák. SNR č. 369/1990 Zb. v znení zmien a doplnkov), s výnimkou prípadu uvedeného v ods. 7 tohto ustanovenia.
6. Rozpočtovými opatreniami pre účely týchto zásad sú:
– presuny rozpočtových prostriedkov v rámci rozpočtu pričom sa nemenia celkové príjmy a celkové výdavky,
– prekročenie limitu výdavkov pri dosiahnutí vyšších príjmov,
– viazanie rozpočtových prostriedkov.
7. Starosta obce je oprávnený samostatne po prejednaní s obecným zastupiteľstvom
realizovať:
– presuny rozpočtových prostriedkov v rámci rozpočtu do výšky 2 000 €, pokiaľ je zrejmé, že ide o plnenie naliehavých úloh,
– prekročenie limitu výdavkov o 2 000 €.
8. Obecné zastupiteľstvo pri schvaľovaní rozpočtu obce každoročne určí rozsah viazania
rozpočtových prostriedkov.
Viazanie rozpočtových prostriedkov je časové a vecné obmedzenie ich použitia.
9. Obec je povinná prednostne zabezpečiť krytie všetkých záväzkov, ktoré pre ňu
vyplývajú z plnenia povinnosti ustanovených inými zákonmi (§10 ods. 2 zák. č. 583/2004 Z. z.).
10. Obec je povinná zaviesť ozdravný režim a nútenú správu za podmienok uvedených
v platnej právnej úprave (§ 19 zák. č. 583/2004 Z. z.).
Druhá hlava
PORUŠENIE ROZPOČTOVEJ DISCIPLÍNY
Čl. 6
1. Porušením rozpočtovej disciplíny je neoprávnené použitie alebo zadržanie
prostriedkov rozpočtu obce.
Za porušenie rozpočtovej disciplíny sa považuje aj nedodržanie podmienok, za ktorých
rozpočtové prostriedky poskytli (§ 31 zák. č. 523/2004 Z. z.).
2. Subjekty, ktoré porušili rozpočtovú disciplínu sú povinné realizovať odvod a zaplatiť
penále v súlade s osobitnou úpravou (§ 31 zák. č. 523/2004 Z. z.).
3. Odvod a penále za neoprávnené použitie a zadržanie prostriedkov rozpočtu obce
ukladá a vymáha príslušný orgán obce (§ 31zák. č. 523/2004 Z. z.).
Ukladanie a vymáhanie odvodu a penále sa riadi zák. č. 71/1967 zb. o správnom
konaní.
Tretia hlava
HLAVNÝ KONTROLÓR OBCE
Čl. 7
1. Hlavný kontrolór má osobitné postavenie v rámci nakladania s finančnými
prostriedkami.
2. Na úseku rozpočtu obce plní najmä tieto úlohy:
– vypracúva odborné stanoviská k návrhu rozpočtu,
– vypracúva odborné stanoviská k návrhu záverečného účtu,
– kontroluje plnenie úloh na úseku čerpania rozpočtu,
– odsúhlasuje použitie finančných prostriedkov počas ozdravného režimu v obci.
3. Výsledky svojej činnosti hlavný kontrolór predkladá obecnému zastupiteľstvu.
DRUHÁ ČASŤ
REZERVNÝ FOND
Čl. 8
1. Obec vytvára rezervný fond vo výške, ktorú odsúhlasí obecné zastupiteľstvo po
schválení záverečného účtu za predchádzajúci rok.
2. Minimálny ročný prídel do rezervného fondu je 10% prebytku hospodárenia
príslušného rozpočtového roka (§ 15 ods. 4 zák. č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách).
TRETIA ČASŤ
ROZPOČTOVÉ PROVIZÓRIUM
Čl. 9
1. Ak rozpočet obce na nasledujúci rozpočtový rok neschváli obecné zastupiteľstvo do
31. decembra bežného roka, hospodári obec podľa rozpočtu obce predchádzajúceho
rozpočtového roku, pričom výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória
nesmú v každom mesiaci rozpočtového roka prekročiť 1/12 celkových výdavkov
rozpočtu obce predchádzajúceho rozpočtového roka. Výnimku tvoria
výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória, ktoré sa uhrádzajú v súlade s
termínmi splácania dohodnutými v predchádzajúcom rozpočtovom roku a výdavky
uskutočnené počas rozpočtového provizória na povinnú úhradu podľa osobitných
predpisov.
2. Rozpočtové príjmy a výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória sa zúčtujú s
rozpočtom obce a s rozpočtom po jeho schválení.
ŠTVRTÁ ČASŤ
ZÁVEREČNÝ ÚČET A ÚČTOVNÁ ZÁVIERKA
Čl. 10
1. Záverečný účet obce obsahuje výsledky rozpočtového hospodárenia obce, vrátane
výsledkov hospodárenia zriadených peňažných fondov (§ 16 zák. č. 583/2004 Z. z.).
2. Záverečný účet obce schvaľuje obecné zastupiteľstvo.
Návrh záverečného účtu vypracúva starosta v súčinnosti s obecným úradom najneskôr
do 6 mesiacov po uplynutí roka.
3. Ročnú účtovnú závierku obce overuje audítor (§ 9 ods.4 zák. SNR č. 369/1990 Zb.
v znení zmien a doplnkov).
PIATA ČASŤ
PROSTRIEDKY NA POHOSTENIE, OBČERSTVENIE A DARY
Čl. 11
1. Za výdavky na pohostenie a občerstvenie sa považujú:
a) výdavky na pohostenie:
– spojené s pobytom návštev zo zahraničia,
– poskytnuté tuzemským hosťom pri oficiálnych alebo pracovných jednaniach,
– poskytnuté účastníkom pracovných jednaní,
– poskytnuté pri rokovaniach.
b) výdavky na občerstvenie:
– pri bežných pracovných jednaniach a pracovných poradách starostu obce s účastníkmi jednania, ktorí nie sú pracovníkmi obce,
– pri pracovných zasadaniach obecných komisií a obecného zastupiteľstva.
Pri pracovnom konaní, ktoré trvá do 6 hodín, poskytne sa občerstvenie a pohostenie maximálne do výšky .. € na 1 účastníka, pri trvaní nad 6 hodín poskytne sa občerstvenie a pohostenie maximálne do výšky .. € na 1 účastníka jednania.
Výdavky na občerstvenie schvaľuje starosta obce.
2. Dary upomienkového charakteru možno poskytnúť:
– zahraničným hosťom,
– pri príležitosti prvého odchodu do dôchodku a 50 rokov životného jubilea zamestnanca obce do výšky 100 €,
– vo výnimočných prípadoch poskytne sa dar alebo cena pri významných športových alebo kultúrnych udalostiach (súťažiacich) medzinárodného dosahu a pri súťažiach usporiadaných obcou.
O poskytnutí daru a jeho hodnote rozhoduje starosta obce.
3. Za dar sa nepovažuje poskytnutie drobných predmetov za účelom reklamy, propagácie
a upomienky, napr. ceruzky, perá, odznaky, kalendáre, poznámkové bloky a iné upomienkové predmety s označením obce.
4. Za hospodárenie s prostriedkami určenými na pohostenie, občerstvenie a dary
zodpovedá starosta obce.
5. Všetky výdavky na pohostenie, občerstvenie a dary sa musia riadne účtovať a to tak,
aby zo špecifikácie výdavkov bolo zrejmé, že ustanovenia týchto zásad boli dodržané.
ŠIESTA ČASŤ
SPOLOČNÉ A ZÁVERČNÉ USTANOVENIA
Čl. 12
1. Návrhy rozpočtu obce a záverečného účtu musia byť pred schválením uverejnené
spôsobom stanoveným v 9 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení
neskorších predpisov a § 5 zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe
k informáciám v znení neskorších predpisov.
2. Tieto zásady sú záväzné pre všetkých pracovníkov obce.
3. Zmeny a doplnky týchto zásad schvaľuje Obecné zastupiteľstvo v Šoltýske
4. Na týchto zásadách sa uznieslo Obecné zastupiteľstvo v Šoltýske
dňa 16.12.2012 č. 05/2012
5. Tieto zásady nadobúdajú účinnosť dňom 1.1.2013
V Šoltýske, 26.11.2012
Mgr. Marián Habovčík
starosta obce